Formative Research for Graduate Teachers in Dramatic Arts
Abstract
This paper shows the debate about the processes of the formative research for the graduate teachers, especially, in the area of either artistic education or dramatic arts. It also sets out the necessity to overcome the polarization between structural and voluntarist positions of this debate by understanding that research is, essentially, a way of thinking and giving sense to the world through pertinent questions for a community of practice and knowledge. The abilities and faculties involved in the statement of research problems are described. The relationship among the artistic, pedagogical and cultural aspects is defined as well as the proposal of methodological strategies to assume concretely the relationship between teaching and learning. At last, there is a call to overcome the dichotomy between methodologies and research, on the one hand; and the artistic aspects as the object of research, on the other. In this regards, it is stated that what is understood by artistic should orient the epistemological and methodological direction of the research processes.
References
Burke, K. (2003). La filosofía de la forma literaria: y otros estudios sobre la acción simbólica. Traducción de Javier García Rodríguez y Olga Pardo Torío. Madrid: A. Machado Libros.
Geertz, C. (1987). La interpretación de las culturas. Traducción Alberto L. Bixio. México: Gedisa.
Ghiso, A. (2001). Procesos, acciones y saberes en la investigación social. Medellín: Fundación Universitaria Luis Amigó.
González, J. (2007). Ciudadanía y cultura. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Tercer Mundo Editores.
Husserl, E. (1986). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. México: Fondo de Cultura Económica.
Turner, V. W. (1988). El proceso ritual: estructura y antiestructura. Madrid: Taurus.
Unidad Arte y Educación. (2005). Límites y supuestos para una educación artística. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Unesco. (2006, 9 de octubre). La educación artística: seguimiento de la conferencia mundial de Lisboa. 175ª reunión del Consejo Ejecutivo a petición de Portugal.
Copyright (c) 2012 Wilson Alfonso Penilla Medina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los artículos emplean licencias de acceso abierto distribuido bajo los términos de la licencia de Creative Commons 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/), la cual permite su uso,
distribución y reproducción de forma libre siempre y cuando el o los autores reciban el respectivo crédito.