Formative Research for Graduate Teachers in Dramatic Arts

  • Wilson Alfonso Penilla Medina Universidad Pedagógica Nacional
Keywords: Research, Skills, Expertise, Meaning, symbolic action

Abstract

This paper shows the debate about the processes of the formative research for the graduate teachers, especially, in the area of either artistic education or dramatic arts. It also sets out the necessity to overcome the polarization between structural and voluntarist positions of this debate by understanding that research is, essentially, a way of thinking and giving sense to the world through pertinent questions for a community of practice and knowledge. The abilities and faculties involved in the statement of research problems are described. The relationship among the artistic, pedagogical and cultural aspects is defined as well as the proposal of methodological strategies to assume concretely the relationship between teaching and learning. At last, there is a call to overcome the dichotomy between methodologies and research, on the one hand; and the artistic aspects as the object of research, on the other. In this regards, it is stated that what is understood by artistic should orient the epistemological and methodological direction of the research processes.

Author Biography

Wilson Alfonso Penilla Medina, Universidad Pedagógica Nacional

Wilson Alfonso Penilla Medina es sociólogo y licenciado en Ciencias Sociales. Es profesor-investigador de la Universidad Pedagógica Nacional y Distrital “Francisco José de Caldas” en los programas de Licenciatura en Artes Escénicas y Licenciatura en Ciencias Sociales, siendo actualmente coordinador del componente de investigación en el primero de estos. Ha estado vinculado desde el 2004 en procesos de formación e investigación en artes escénicas. Ha sido consultor para el Ministerio de Cultura en proyectos relacionados con la concertación de iniciativas artísticas, la sistematización de escuelas de formación artística (Guaviare, Norte de Santander), así como asesor de investigación en la Fundación Liebre Lunar. Investigador en el proyecto “Articulación curricular en artes para colegios del distrito Secretaría de Educación (SED)-Bogotá”.

References

Berger, P. (1979). Introducción a la sociología: una perspectiva humanística. México: Limusa, Noriega Editores.
Burke, K. (2003). La filosofía de la forma literaria: y otros estudios sobre la acción simbólica. Traducción de Javier García Rodríguez y Olga Pardo Torío. Madrid: A. Machado Libros.
Geertz, C. (1987). La interpretación de las culturas. Traducción Alberto L. Bixio. México: Gedisa.
Ghiso, A. (2001). Procesos, acciones y saberes en la investigación social. Medellín: Fundación Universitaria Luis Amigó.
González, J. (2007). Ciudadanía y cultura. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Tercer Mundo Editores.
Husserl, E. (1986). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. México: Fondo de Cultura Económica.
Turner, V. W. (1988). El proceso ritual: estructura y antiestructura. Madrid: Taurus.
Unidad Arte y Educación. (2005). Límites y supuestos para una educación artística. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Unesco. (2006, 9 de octubre). La educación artística: seguimiento de la conferencia mundial de Lisboa. 175ª reunión del Consejo Ejecutivo a petición de Portugal.
Published
2012-07-23
How to Cite
Penilla Medina, W. A. (2012). Formative Research for Graduate Teachers in Dramatic Arts. Paradigmas, 4(2), 125-139. Retrieved from https://publicaciones.unitec.edu.co/index.php/paradigmas/article/view/40
Section
Artículos