La Art historiography towards the future
possible approaches in the face of contemporary practices
Keywords:
art history, art historiography, contemporary art
Abstract
The phenomena proposed by contemporary art generate a multiplicity of discourses from the humanities. While the great majority of reflections deal with how current of artistic practices are, art history focuses on the past; this condition determines that art historiography must be constantly reformulated. Given the proliferation of varied positions about current art, art historiography must generate different approaches to those exposed in other fields. The paper seeks to inquire about some possible conceptual conditions to address recent artistic expressions from art history’s perspective.
References
Arnheim, R. (1998). El pensamiento visual. Barcelona: Paidós.
Arnheim, R. (2001). Arte y percepción visual: psicología del ojo creador. Madrid: Alianza.
Bergson, H. (2013). Materia y memoria. Buenos Aires: Cactus.
Burucúa, J. (2007). Historia, arte y cultura: de Aby Warburg a Carlo Ginzburg. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
D’Alleva, A. (2005). Methods & theories of art history. Londres: Laurence King.
Didi-Huberman, G. (2005). Venus rajada: desnudez sueño y crueldad. Buenos Aires: Losada.
Francastel, P. (1998). Sociología del arte. España: Alianza.
Focillon, H. (1943). La vida de las formas y el elogio de la mano. Madrid: Xarait.
Gombrich, E. H (2001). Imágenes simbólicas: estudios sobre el arte del renacimiento. Madrid: Debate.
Husserl, E. (1913/1986). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Jenkins, K. (2009). Repensar la historia. Madrid: Siglo XXI.
Kulechov, L. (1956). Tratado de la realización cinematográfica. Buenos Aires: Futuro.
Panofsky, E. (2000). El significado de las artes visuales. Madrid: Alianza.
Preziosi, D. (1989). Rethinking art history: meditations on a coy science. New Haven: Yale University Press.
Vasari, G. (2007). Vida de los más excelentes pintores, escultores y arquitectos: Madrid: Cátedra.
Warburg, A. (2004). El ritual de la serpiente. México: Sextopiso.
Winckelmann, J. J. (2009). Reflection on the imitation of greek works in painting and sculpture. en D. Presiozi. (1998), The art of art history: A critical anthology. Oxford: Oxford University Press.
Wölffin, H. (2007). Conceptos fundamentales en la historia del arte. Madrid: Espasa Calpe.
Arnheim, R. (2001). Arte y percepción visual: psicología del ojo creador. Madrid: Alianza.
Bergson, H. (2013). Materia y memoria. Buenos Aires: Cactus.
Burucúa, J. (2007). Historia, arte y cultura: de Aby Warburg a Carlo Ginzburg. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
D’Alleva, A. (2005). Methods & theories of art history. Londres: Laurence King.
Didi-Huberman, G. (2005). Venus rajada: desnudez sueño y crueldad. Buenos Aires: Losada.
Francastel, P. (1998). Sociología del arte. España: Alianza.
Focillon, H. (1943). La vida de las formas y el elogio de la mano. Madrid: Xarait.
Gombrich, E. H (2001). Imágenes simbólicas: estudios sobre el arte del renacimiento. Madrid: Debate.
Husserl, E. (1913/1986). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Jenkins, K. (2009). Repensar la historia. Madrid: Siglo XXI.
Kulechov, L. (1956). Tratado de la realización cinematográfica. Buenos Aires: Futuro.
Panofsky, E. (2000). El significado de las artes visuales. Madrid: Alianza.
Preziosi, D. (1989). Rethinking art history: meditations on a coy science. New Haven: Yale University Press.
Vasari, G. (2007). Vida de los más excelentes pintores, escultores y arquitectos: Madrid: Cátedra.
Warburg, A. (2004). El ritual de la serpiente. México: Sextopiso.
Winckelmann, J. J. (2009). Reflection on the imitation of greek works in painting and sculpture. en D. Presiozi. (1998), The art of art history: A critical anthology. Oxford: Oxford University Press.
Wölffin, H. (2007). Conceptos fundamentales en la historia del arte. Madrid: Espasa Calpe.
Published
2018-01-31
How to Cite
Arbeláez Ulloa, O. D. (2018). La Art historiography towards the future. {Común-A}, 1(2), 61-75. https://doi.org/10.61407/comun-a.v1n2a4
Issue
Section
Articles
Copyright (c) 2018 Oscar D. Arbeláez Ulloa, Mg.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.