Los The two paths of episteme: Scientific knowledge in the tradition of Plato and Aristotle

conocimiento científico en la tradición de Platón y Aristóteles

  • Francisco Covarrubias Villa, Ph.D. Instituto Politécnico Nacional
  • Francisco Osorio, Ph.D. Sheffield Hallam University
  • María Guadalupe Cruz Navarro, Lic. Instituto Politécnico Nacional
Keywords: senses, reflection, discovery, science, figures of thought

Abstract

The purpose of this article is to demonstrate that there are two ways of constructing scientific theory: the Platonic and the Aristotelian scientific methods. Research is conducted in the following stages: determination of the research problem and design of the research project; establishment, analysis, and review of sources of information; codification of research work; and drafting of the results. We concluded that two different ways of conceiving scientific knowledge have coexisted throughout the history of science: as the discovery of the contents of the soul expressed in the language of mathematics and moving from reasoning to objects (Plato) or as the transformation of the senses into figures of thought, i.e. moving from senses to reasoning, since each body creates its soul through writing (Aristotle). This article is the result of the research project titled: The onto-epistemological statute of scientific laws, Key: SIP 20110037, funded by the Instituto Politécnico Nacional of Mexico.

Author Biographies

Francisco Covarrubias Villa, Ph.D., Instituto Politécnico Nacional

Francisco Covarrubias Villa, Ph. D., es Doctor en Ciencia Política de la Universidad Nacional Autónoma de México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores SEP-CONACyT. Profesor-investigador del Instituto Politécnico Nacional, México. Autor y coautor de 25 artículos para revistas científicas arbitradas nacionales e internacionales y de 24 libros. Ha dirigido 10 tesis de licenciatura, 17 de maestría y 25 de doctorado. Fue profesor de tiempo completo de la Universidad Nacional Autónoma de México y de la Universidad Pedagógica Nacional y profesor visitante de 11 instituciones educativas más

Francisco Osorio, Ph.D., Sheffield Hallam University

Francisco Osorio es Profesor-Investigador de la Sheffield Hallam University. Doctor en Filosofía con mención en Epistemología de las Ciencias Sociales y Posdoctorado en Antropología de los Medios.

María Guadalupe Cruz Navarro, Lic., Instituto Politécnico Nacional

María Guadalupe Cruz Navarro, Lic., es doctorante en Investigaciones Educativas del Instituto de Investigaciones Sociales y Humanas, México y Licenciada en Psicología Educativa por el Instituto Michoacano
de Ciencias de la Comunicación “José María Morelos”. Ha participado como ponente en congresos y eventos nacionales e internacionales relacionados con filosofía e historia de la ciencia, epistemología, educación y ciencias para el desarrollo regional. Ha publicado en coautoría 7 artículos en revistas científicas arbitradas nacionales e internacionales. Coautora de un capítulo de libro. Actualmente es Profesora-Investigadora del Instituto Politécnico Nacional, México. 

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Published
2012-01-30
How to Cite
Covarrubias Villa, F., Osorio, F., & Cruz Navarro, M. G. (2012). Los The two paths of episteme: Scientific knowledge in the tradition of Plato and Aristotle. Paradigmas, 4(1), 41-66. Retrieved from https://publicaciones.unitec.edu.co/index.php/paradigmas/article/view/38
Section
Artículos

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