From parents to children

by a genealogical reading of Colombian cinema

  • Pedro A. Zuluaga Festival Internacional de Cine de Cartagena de Indias (FICCI)
Keywords: Colombian cinema, cinema and violence in Colombia, genealogy, anguish of influences, tropical gothic

Abstract

In the Colombian cinema historiography, a lineal vision is recurrent: silent cinema, 40’s, political cinema emergence, Company for the Cinematographic Promotion (Focine) and Law of Cinema (Law 814 of 2003). This starting point hides a form of teleology, a certain idea of progress and an unconscious desire to erase traces: to kill the father by denying it. This paper, based on three specific cases, develops a historiographical reading that is based on the biological, but also cultural genealogy notion, in order to consider the study of certain families and familiarities that have occurred in Colombian cinema. According to this hypothesis, there have been exercises of symbolic appropriation, as well as notions of continuity and empathy that are interesting. In the first case, the position of Víctor Gaviria before the pioneering work of the Spanish José María Arzuaga is analyzed, as a very specific case of a director who relies on another previous director, and who voluntarily and consciously registers himself in a tradition. The second case focuses on the notion of tropical gothic, probably prefigured by Enrique Grau’s María (1966), consolidated by the cinema of Carlos Mayolo and Luis Ospina, and recently revisited by some directors (including Rubén Mendoza and Iván Wild). In the third case is located El río de las tumbas as founder of some tropes that return in contemporary titles (Perro come perro, Todos tus muertos, El silencio del río). This paper intends to understand the way in which these relations of kinship and this inescapable anguish of influences have worked in Colombian cinema.

References

Alape, A. (2005). El cadáver insepulto. Bogotá: Seix Barral.
Alape, A. (2001). El hombre de la canoa. Recuperado de http://arturoalape.blogspot.com/2006/08/el-hombre-de-la-canoadespedida-de.html
Álvarez, L. A., & Gaviria, V. (mayo-junio, 1982). Las latas en el fondo del río: el cine colombiano visto desde la provincia. Cine, (8). (Republicado en La crítica de cine. Una historia en textos, pp. 193-212). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Proimágenes Colombia).
Bloom, H. (1977). La angustia de las influencias: una teoría de la poesía. Caracas: Monte Ávila.
Campo, O. (Director). (1999). El proyecto del Diablo [cinta cinematográfica]. Colombia: Ministerio de Cultura, Universidad del Valle Televisión.
Cerdán, J. (2015). Cánones y contra-cánones del documental iberoamericano. En P. Mora, G. Fernández, J. Romero, & J. Del Castillo (Eds.), Fronteras expandidas: el documental en Iberoamérica (pp. 57-85). Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Echavarría, J. M. (septiembre 20-27, 2010). Entrevista para el artículo “El arte de la guerra”. Revista Semana, 1481. Disponible en: http://www.semana.com/nacion/articulo/el-arte-guerra/122133-3
Echavarría, J. M. (Director). (2013). Réquiem NN [cinta cinematográfica]. Colombia: Lulo Films, Fundación Puntos de Encuentro.
Eljaiek-Rodríguez, G. (2017). Selva de fantasmas: el gótico en la literatura y el cine latinoamericano. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Foucault, M. (1979). Microfísica del poder. Madrid: Ediciones de la Piqueta.
Gaviria, V. (Director). (1998). La vendedora de rosas [cinta cinematográfica]. Colombia: Producciones Filmamento, Producciones Erwin Göggel.
Gaviria, V. (Director). (2004). Sumas y restas [cinta cinematográfica]. Colombia: Burn Pictures, Latin Cinema Group, La Ducha Fría Producciones, Latino Films, A.T.P.P. Producciones.
Gómez, F. (enero-diciembre, 2007). Caníbales por Cali van: Andrés Caicedo y el gótico tropical. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 12(18), 118-142.
Grau, E. (Director). (1966). María [cinta cinematográfica]. Colombia: Alberto López y Enrique Grau.
Guzmán, G., Fals Borda, O., & Umaña, E. (1962-1963/2005). La Violencia en Colombia (tomos I y II). Bogotá: Taurus.
Kantaris, G. (2008). El cine urbano y la tercera violencia colombiana. En P. A. Zuluaga (Ed.), Versiones, subversiones y representaciones del cine colombiano: investigaciones recientes. Bogotá: Ministerio de Cultura, Museo Nacional, Fundación Patrimonio Fílmico Colombiano.
Luzardo, J. (Director). (1965). El río de las tumbas [cinta cinematográfica]. Colombia: Cine TV Films.
Luzardo, J. (1999). Entrevistado por Andrés Caicedo. En L. Ospina & S. Romero (Eds.), Ojo al cine. Bogotá: Norma.
Mayolo, C. (Director). (1983). Carne de tu carne [cinta cinematográfica]. Colombia: Producciones Visuales, Compañía de Fomento Cinematográfico (Focine).
Mayolo, C. (Director). (1986). La mansión de Araucaima [cinta cinematográfica]. Colombia: Compañía de Fomento Cinematográfico (Focine), Rodaje Limitada.
Mayolo, C., & Arbeláez, R. (1974). Secuencia crítica del cine colombiano. Revista Ojo al Cine, (1), 16.
Mendoza, R. (Director). (2004). La cerca [cinta cinematográfica]. Colombia: Diafragma Fábrica de Películas.
Mendoza, R. (Director). (2010a). La sociedad del semáforo [cinta cinematográfica]. Colombia: Diafragma Fábrica de Películas.
Mendoza, R. (Director). (2010b). La casa por la ventana [cinta cinematográfica]. Colombia: Diafragma Fábrica de Películas.
Mendoza, R. (Director). (2014). Memorias del calavero [cinta cinematográfica]. Colombia: Diafragma Fábrica de Películas.
Mesa, J. S. (Director). (2016). Los Nadie [cinta cinematográfica]. Colombia: Monociclo Cine.
Mesa, S. (Director). (2014). Leidi [cinta cinematográfica]. Colombia: Diana Patiño.
Moreno, C. (Director). (2008). Perro come perro [cinta cinematográfica]. Colombia: 64A Films.
Moreno, C. (Director). (2011). Todos tus muertos [cinta cinematográfica]. Colombia: 64A Films.
Norden, F. (Director). (1984). Cóndores no entierran todos los días [cinta cinematográfica]. Colombia: Procinor.
Ospina, L. (Director). (1982). Pura sangre [cinta cinematográfica]. Colombia: Producciones Luis Ospina, Rodrigo Castaño, Compañía de Fomento Cinematográfico (Focine).
Ospina, L., & Mayolo, M. (Directores). (1978). Agarrando pueblo [cinta cinematográfica]. Colombia: Sociedad de Artistas y Trabajadores Unidos para la Liberación Eterna (SATUPLE).
Paranagua, P.A. (2003). Tradición y modernidad en el cine de América Latina. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Piglia, R. (1986). Crítica y ficción. Santa Fe: Cuaderno de Extensión Universitaria, Universidad Nacional del Litoral.
Piglia, R. (1992). Respiración artificial (4.a ed.). Buenos Aires: Sudamericana.
Ruiz, O. (Director). (2014). Los hongos [cinta cinematográfica]. Colombia-Francia: Contravía Films & Burning Blue, Arizona Production, Campo Cine, Una Film.
Schroeder, B. (Director). (1999). La virgen de los sicarios [cinta cinematográfica]. Colombia-Francia: Canal+-Les Films du Losange, Proyecto Tucán, Tornasol Films, Vértigo Films.
Suárez, J. (2009). Cinembargo Colombia: ensayos críticos sobre cine y cultura. Cali: Universidad del Valle, Ministerio de Cultura.
Suárez, J. (2010). Una casa para Colombia: desplazar el arte, situar la nación. En Sitios de contienda: producción cultural colombiana y el discurso de la violencia (pp. 197-250). Madrid: Iberoamericana, Verveut.
Tribiño, C. (Director). (2015). El silencio del río [cinta cinematográfica]. Colombia: 13 Productions, Promenades Films, Igolai Producciones, Seacuático.
Truffaut, F. (1954/1998). Una cierta tendencia del cine francés. En J. Romaguera, & H. Alsina Thevenet (Eds.). Textos y manifiestos del cine. Estética. Escuelas, movimientos, disciplinas, innovaciones. Madrid: Cátedra.
Uribe, M. V. (2006). Antropología de la inhumanidad. Bogotá: Norma.
Wild, I. (Director). (2013). Edificio Royal [cinta cinematográfica]. Colombia: Ciudad Lunar Producciones.
Xavier, I. (2011). Glauber Rocha: crítico y cineasta. En La fuga (12). Disponible en: http://www.lafuga.cl/glauberrocha-critico-y-cineasta/457
Published
2018-01-31
How to Cite
Zuluaga, P. A. (2018). From parents to children. {Común-A}, 1(2), 17-34. https://doi.org/10.61407/comun-a.v1n2a2
Section
Articles