Horizons of the Theatricalities
Contemporary Cuban Dramaturgy and Scenic Practices
Keywords:
theater, theatricality, politics, dramaturgy, training, social dialogue
Abstract
The diverse and convergent variations of contemporary theater do nothing more than reveal the complexity of creative practices that combine the numerous pathways of theater and its interactions with the social and cultural order in the context of dramaturgical and scenic manuscripts. This is because they are points of reference for other relationships with training processes,
the interchange between history and memory, and the counterbalance between the exercise of power and political discourse. Cuba is where these variations on creation, thought, and social dialogue are located and enhanced.
References
Barberis, A. (2015). CCPC El Portazo (Video). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=YhwhyKcBfoU
Barthes, R. (1964). Ensayos críticos. Barcelona: Seix Barral.
Celdrán, C. (abril, 2016). 10 millones (notas al programa de mano del espectáculo). La Habana.
Cornago, O. (2005). La teatralidad como paradigma de la Modernidad: una perspectiva de análisis comparado de los sistemas estéticos en el siglo XX. Hispanic Research Journal: Iberian and Latin American Studies, 6(2), 155-170. doi:10.1179/146827305X38805
Dubatti, J. (2012). Principios de filosofía del teatro. Ciudad de México: Paso de Gato.
Marinis, M. de (1997). Comprender el teatro: lineamientos de una nueva teatrología. Buenos Aires: Galerna.
Parra, M. A. de la (2008). Carta a un joven dramaturgo. Ciudad de México: Paso de Gato.
Pogolotti, G. (2002). El teatro cubano en vísperas de una nueva década. Tablas, (Número extraordinario), 102-103.
Barthes, R. (1964). Ensayos críticos. Barcelona: Seix Barral.
Celdrán, C. (abril, 2016). 10 millones (notas al programa de mano del espectáculo). La Habana.
Cornago, O. (2005). La teatralidad como paradigma de la Modernidad: una perspectiva de análisis comparado de los sistemas estéticos en el siglo XX. Hispanic Research Journal: Iberian and Latin American Studies, 6(2), 155-170. doi:10.1179/146827305X38805
Dubatti, J. (2012). Principios de filosofía del teatro. Ciudad de México: Paso de Gato.
Marinis, M. de (1997). Comprender el teatro: lineamientos de una nueva teatrología. Buenos Aires: Galerna.
Parra, M. A. de la (2008). Carta a un joven dramaturgo. Ciudad de México: Paso de Gato.
Pogolotti, G. (2002). El teatro cubano en vísperas de una nueva década. Tablas, (Número extraordinario), 102-103.
Published
2018-07-30
How to Cite
García Abreu, E. (2018). Horizons of the Theatricalities. {Común-A}, 2(1), 73-97. https://doi.org/10.61407/comun-a.v2n1a5
Issue
Section
Articles
Copyright (c) 2018 Eberto García, PhD
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.