Allegories of Silence in Noche Herida by Nicolas Rincon Gille (2017)
Keywords:
Documentary film, Colombia, Rincón Gille, Silence
Abstract
This article examines the relationship between the documentary film by Colombian director Nicolas Rincon Gille and the poetic language of an intimist that portrays the silence and absence of the narrative and experiences of the victims. We are interested in discovering another way of perceiving the violence in Colombia, from a deeply interdisciplinary approach, especially towards painting as still life. The movies by Rincon Gille stretch the limits of the documentary and brings us closer to the brink of fiction.
References
Batlle, D. (2 de marzo de 2017). Entrevista a Rincón Gille. Retina Latina. Recuperado de https://www.retinalatina.org/entrevista-a-nicolas-rincon/
Bejarano, A. (2011, 18 de junio). Notas sobre la trilogía documental Campo hablado (en curso), de Nicolás Rincón Gille. Esferapública. Recuperado de http://esferapublica.org/nfblog/notas-sobre-la-trilogia-documental-campo-hablado-en-curso-de-nicolas-rincon-gille/
Bejarano, A. (2012). Naturalezas muertas con gozques. En Bogotá fílmica: ensayos sobre cine y patrimonio cultural. Bogotá: Instituto Distrital de Cultura, Recreación y Deporte. Recuperado de https://issuu.com/patrimoniobogota/docs/bogota_filmica/182
Campo, O. (2004). El documental colombiano en tiempos oscuros. Cuadernos de Cine Colombiano, 5, 12.
Costa, P. (2008). En el cuarto de Vanda. Nantes: Capricci.
Didi-Huberman, G. (2008). Cuando las imágenes tocan lo real. Recuperado de https://www.macba.cat/uploads/20080408/Georges_Didi_Huberman_Cuando_las_imagenes_tocan_lo_real.pdf
Murcia, C. (2007). “Literatura y cine”. En La recherche en litterature comparée en france. Valenciennes, Presse de Valenciennes.
Rancière, J. (2011). El destino de las imágenes. Buenos Aires: Politopías.
Whitman, W. (s. f.). Poetas futuros. Ciudad Seva. Recuperado de https://ciudadseva.com/texto/poetas-futuros/
Bejarano, A. (2011, 18 de junio). Notas sobre la trilogía documental Campo hablado (en curso), de Nicolás Rincón Gille. Esferapública. Recuperado de http://esferapublica.org/nfblog/notas-sobre-la-trilogia-documental-campo-hablado-en-curso-de-nicolas-rincon-gille/
Bejarano, A. (2012). Naturalezas muertas con gozques. En Bogotá fílmica: ensayos sobre cine y patrimonio cultural. Bogotá: Instituto Distrital de Cultura, Recreación y Deporte. Recuperado de https://issuu.com/patrimoniobogota/docs/bogota_filmica/182
Campo, O. (2004). El documental colombiano en tiempos oscuros. Cuadernos de Cine Colombiano, 5, 12.
Costa, P. (2008). En el cuarto de Vanda. Nantes: Capricci.
Didi-Huberman, G. (2008). Cuando las imágenes tocan lo real. Recuperado de https://www.macba.cat/uploads/20080408/Georges_Didi_Huberman_Cuando_las_imagenes_tocan_lo_real.pdf
Murcia, C. (2007). “Literatura y cine”. En La recherche en litterature comparée en france. Valenciennes, Presse de Valenciennes.
Rancière, J. (2011). El destino de las imágenes. Buenos Aires: Politopías.
Whitman, W. (s. f.). Poetas futuros. Ciudad Seva. Recuperado de https://ciudadseva.com/texto/poetas-futuros/
Published
2019-09-13
How to Cite
Bejarano, A. (2019). Allegories of Silence in Noche Herida by Nicolas Rincon Gille (2017). {Común-A}, 3(1), 123-133. https://doi.org/10.61407/comun-a.v3n1a6
Issue
Section
Articles
Copyright (c) 2019 Alberto Bejarano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.