La Feliciana's Low Voice

  • Ricardo Toledo Castellanos Pontificia Universidad Javeriana
Keywords: Feliciana Vásquez, Gregorio Vásquez De Arce y Ceballos, Art, decoloniality, subaltern studies

Abstract

This paper recreates the life of Feliciana Vasquez Bernal, the alleged daughter of Colombian colonial painter Gregorio Vasquez de Arce y Ceballos. It describes the elements of the dominant discourse in Colombian art, within which Vasquez is regarded as the genesis of art history in the country, making his works “speak loudly” in the art world. It then critically analyses how the discourse around this artist contributed to consolidating the subservience of the indigenous, mestizo, feminine and poor populations, among others, and how his work and the biographies written about him are excluded or instrumentalized to form a chorus of “low voices” within the history of art. Finally, it proposes that we listen to the “low voice” of Feliciana Vasquez Bernal’s, in the rumors and brief mentions of her, seeking to imagine her face, her voice, her personality, and the elements of her style.

References

Academia Nacional de Bellas Artes. (1934). Iniciación de una guía de arte colombiano. Bogotá: Imprenta Nacional.
Acuña, L. A. (1963). Ficción y realidad en torno a la vida y la obra de Vázquez. En J. M. Groot, et al. Gregorio Vásquez de Arce y Ceballos: su vida, su obra, su vigencia. (pp. 172-179). Bogotá: Menorah.
Arango, J. L. (1955). Un biombo del siglo XVIII. Hojas de Cultura Popular Colombiana, (57).
Bourdieu, P. (1971). Elementos de una teoría sociológica de la percepción artística. En A. Silbermann et al., Sociología del arte (pp. 43-80). Buenos Aires: Nueva Visión.
Bourdieu, P. (1990). Sociología y cultura. México: Grijalbo-Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Caicedo, J. (1871). Apuntes de Ranchería y varios otros escritos literarios. Havre: Imprenta de A. Lemale.
Castro-Gómez, S. (2010). La Hybris del punto cero: ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1816) (2a ed.). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Chicangana-Bayona, Y. A., & Rojas, J. C. (2014). El príncipe del arte nacional: Gregorio Vásquez de Arce y Ceballos interpretado por el siglo XIX. Historia crítica, (52), 205-230.
Cuaderno del Bachué. (17 de agosto de 1930). Lecturas Dominicales, El Tiempo, p. 10.
Escobar, T. (2011). Arte indígena: el desafío de lo universal. En J. Jiménez, Una teoría del arte desde América Latina (pp. 31-52). Madrid: MEIAC/Turner.
Gil, F. (1975). Gregorio Vásquez y su obra. En S. Editores, Historia del arte colombiano. Bogotá: Salvat.
Gil, F. (1980). La obra de Gregorio Vásquez. Bogotá: Carlos Valencia Editores y Museo de Arte Moderno de Bogotá.
Groot, J. M. (1859). Noticia biográfica de Gregorio Vásquez Arce i Ceballos. Pintor granadino del siglo XVII, con la descripción de algunos cuadros suyos en que más se da a conocer el mérito del artista. Bogotá: Imprenta de Francisco Torres Amaya.
Groot, J. M. (1963). Noticia biográfica de Gregorio Vázquez Ceballos. En Groot, J. M., Pizano, R., Hernández, G., Martínez, S., Giraldo, G., Arango, J. L. et al. (1963). Gregorio Vásquez de Arce y Ceballos: su vida, su obra, su vigencia. (pp. 4-38). Bogotá: Menorah.
Guha, R. (2002). Las voces de la historia y otros estudios subalternos. Barcelona: Crítica.
Hernández de Alba, G. (1963). Gregorio Vásquez de Arce y Ceballoz: su vida, su obra, su vigencia. Bogotá: Menorah.
López, M. (1996). En torno al estrado (catálogo de la exposición). Bogotá: Museo Nacional de Colombia.
Marx, K. (1867/2000). El Capital. (libro 1 tomo III). Madrid: Akal.
Mendoza, E. (1966). Dos siglos de pintura colonial colombiana. Bogotá: Sol y Luna.
Montoya, A. (julio-diciembre de 2004). Vásquez Ceballos y la estética de la Contrarreforma. Artes, la revista, 4(8), 38-50.
Museo de Arte Colonial. (1996). Gregorio Vásquez de Arce y Ceballos. Colección de obras. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura y Museo de Arte Colonial.
Museo de Arte Moderno de Bogotá. (1997). Colombia en el umbral de la modernidad (catálogo de la exposición). Bogotá: Autor.
Nochlin, L. (2007). ¿Por qué o han existido antes artistas mujeres? En K. Cordero, & I. Sáenz (Comps.), Crítica feminista en la teoría e historia del arte (pp. 17-43). México: Universidad Iberoamericana.
Pizano, R. (1926). Biografía de Gregorio Vásquez de Arce y Ceballos. Bogotá: Minerva.
Pizano, R. (1985). Gregorio Vásquez (2a ed.). Bogotá: Villegas Editores.
Pollock, G. (2007). Visión, voz y poder: historias feministas del arte y marxismo. En K. Cordero, & I. Sáenz (Comps.), Crítica feminista en la teoría e historia del arte (pp. 45-79). México: Universidad Iberoamericana.
Quijano, A. (2007). Colonialidad del poder y clasificación social. En S. Castro-Gómez, & R. Grosfoguel, El giro decolonial (pp. 93-125). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Traba, M. (1984). Historia abierta del arte colombiano. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura.
Vásquez, W. (2014). Antecedentes de la Escuela Nacional de Bellas Artes de Colombia 1826- 1886: de las artes y oficios a las bellas artes. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 9 (1), 35-67.
Published
2019-11-05
How to Cite
Toledo Castellanos, R. (2019). La Feliciana’s Low Voice. {Común-A}, 3(1), 19-54. https://doi.org/10.61407/comun-a.v3n1a2
Section
Articles