El Dominant Film or Institutional Mode of Representation

Standard and Mimesis

  • María P. Arango Benítez Corporación Universitaria Unitec
Keywords: Film, Mimesis, Institutional mode of representation, Classic films, Film standards, Hollywood

Abstract

Institutional Mode of Representation (IMR) has become the standard in filmmaking not only because it inherits the qualities considered standards in the arts tradition but also, and above all, because of the institutionalization of this form of representation. The powerful and invasive consolidation of IMR has rendered other forms of film invisible, to the point that it has become synonymous of film in general. This form of representation is the successor of memetics in arts, and has appropriated the qualities and precepts of this tradition and put them at the service of its ultimate goal of engagement and profitability.

References

Abirached, R. (1994). La crisis del personaje en el teatro moderno. Madrid: Asociación de Directores de Escena de España.
Aristóteles. (trad. 1999). Poética. Madrid: Gredos.
Bloom, H. (1995). El canon occidental. Barcelona: Anagrama.
Bordwell, D. (1996). Narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.
Bordwell, D., Staiger, J., & Thompson, K. (1997). El cine clásico de Hollywood. Barcelona: Paidós.
Burch, N. (1995). El tragaluz del infinito. Madrid: Cátedra.
Cárdenas, J. D. (2011). El cine clásico y su doble anacronismo del mito y el héroe. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 6(2), 69-86.
Eisenstein, S. (2003). La forma del cine. México D.F: Siglo Veintiuno.
Gombrich, E. (2014). Arte e ilusión. Nueva York: Phaidon.
Rojas, R. (2000). Un banquete canónico. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Russo, E. A. (2008). El cine clásico. Buenos Aires: Manantial.
Sontag, S. (1969). Against Interpretation and Other Essays. Nueva York: Laurel.
Vanoye, F. (1996). Guiones modelo modelos de guión. Barcelona: Paidós.
Xavier, I. (2008). El discurso cinematográfico. Buenos Aires: Manantial.
Published
2017-07-31
How to Cite
Arango Benítez, M. P. (2017). El Dominant Film or Institutional Mode of Representation. {Común-A}, 1(1), 81-100. https://doi.org/10.61407/comun-a.v1n1a5
Section
Articles