From qualitative physics based on the senses to the mathematization of science

  • Francisco Covarrubias Villa, PhD Instituto Politécnico Nacional
  • María Guadalupe Cruz Navarro, PhD Instituto Politécnico Nacional
  • Poliocarpo Chacón Ángel, PhD Normal de Educación Preescolar de Oaxaca
Keywords: mathematization, philosophical affiliation, theory, rationality

Abstract

This article seeks to explain the shift from the qualitative physics of Aristotle to the mathematical physics of Galileo, demonstrating the philosophical underpinnings of the changes. The method used for conducting this research consists of the following stages: definition of the object and design of the research model; identification, analysis and recording of information sources; codification of research note cards; and drafting of research results. The study concluded that the problems of science are problems posed by a philosophy; that all scientific theory is based on ontological and epistemological concepts related to Plato or Aristotle; and that science has shifted from Aristotelian sensorial knowledge to abstract mathematical knowledge. This article is a result of a research project called The epistemological affiliation of scientific theories, Code: SIP 20100181, funded by the Instituto Politécnico Nacional. México.

Author Biographies

Francisco Covarrubias Villa, PhD, Instituto Politécnico Nacional

Doctor en Ciencia Política de la Universidad Nacional Autónoma de México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores SEPCONACyT. Profesor-investigador del Instituto Politécnico Nacional, México. Autor y coautor de 25 artículos para revistas científicas arbitradas nacionales e internacionales y de 24 libros. Ha dirigido 10 tesis de licenciatura, 17 de maestría y 25 de doctorado. Fue profesor de tiempo completo de la Universidad Nacional Autónoma de México y de la Universidad Pedagógica Nacional y profesor visitante de 11 instituciones educativas más.

María Guadalupe Cruz Navarro, PhD, Instituto Politécnico Nacional

Doctora en Investigaciones Educativas del Instituto de Investigaciones Sociales y Humanas, México y Licenciada en Psicología Educativa por el Instituto Michoacano de Ciencias de la Comunicación “José María Morelos”. Ha participado como ponente en congresos y eventos nacionales e internacionales relacionados con filosofía e historia de la ciencia, epistemología, educación y ciencias para el desarrollo regional. Ha publicado en coautoría 7 artículos en revistas científicas arbitradas nacionales e internacionales. Coautora de un capítulo de libro. Actualmente es Profesora-investigadora del Instituto Politécnico Nacional, México.

Poliocarpo Chacón Ángel, PhD, Normal de Educación Preescolar de Oaxaca

Doctor en Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma “Benito Juárez” de Oaxaca, México. Maestro en Desarrollo de la Educación Básica de la Universidad Iberoamericana Golfo-Centro, México. Licenciado en Docencia Tecnológica por el Centro Regional número 19 de Oaxaca, México. Se ha desempeñado como docente de educación primaria, secundaria, bachillero, licenciatura, maestría y doctorado. Actualmente labora como docente en la Escuela Normal de Educación Preescolar de Oaxaca, México, impartiendo las asignaturas de Conocimiento del medio natural y social y Desarrollo físico y psicomotor.

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Published
2011-01-24
How to Cite
Covarrubias Villa, F., Cruz Navarro, M. G., & Chacón Ángel, P. (2011). From qualitative physics based on the senses to the mathematization of science. Paradigmas, 3(1), 9-29. Retrieved from https://publicaciones.unitec.edu.co/index.php/paradigmas/article/view/22
Section
Artículos

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